sobota, 15 października 2011

Karabin Szturmowy M733 JG II Generacji

Jest to replika słynnego Colta Commando używanego przez odziały Amerykańskie w Wietnamie.
Oryginał należy do rodziny AR-15 tak samo jak m.in. M4A1 czy M16. Jak wiadomo M4A1 jest skróconą wersją M16, natomiast Colt Commando M733 posiada jedynie odrobinę krótszą lufę od M4.

Replika została dobrze wykonana oraz świetnie leży w dłoni. Przyrządy celownicze, spust, lufa zewnętrzna oraz prowadnica kolby zostały wykonane z metalu natomiast reszta z ABSu. Otóż to korpus z tworzywa sztucznego to największy i jedyny mankament tej repliki. Nie psułby on tak wyglądu repliki gdyby nie był pomalowany szarawą farbą tylko czarną tak jak reszta repliki, a najlepiej został wykonany z metalu. Mimo wszystko znałem i tak wielu ludzi, na których M733 JG robiło ogromne wrażenie, nie mówię tu o maniakach ASG tylko o zwykłych ludziach znających broń chociażby z filmów.
JG produkowało również, M4A1 które jak wspomniałem wyżej miało tylko odrobinę dłuższą lufę natomiast wnętrze identyczne, solidny geabox v2.Tego typu gearbox, co prawda jest nieco bardziej awaryjny od najsolidniejszego moim zdaniem v3, ale służył mi przez ponad 2 lata psując się tylko raz – o tym później. Replika mierzy 77cm z rozłożoną kolbą natomiast 69 ze złożoną, ma zamontowaną lufę długości 310mm. Do nowego M733 w zestawie dołączają baterię 8, 4V 1100 mAh oraz metalowy
Hi-Cap na 300 kulek. Pukawka w stoku posiada ok. 380 fps…


Oto mała próbka jej możliwości:

I test został wykonany z odległości 15m (kolejno semi, auto)
II z odległości 30m(kolejno semi, auto)



Teraz trochę o awaryjności repliki. Służyła mi długo i namiętnie przez prawie 2 lata. Rozstałem się z nią pewnego chłodnego deszczowego poranka na tzw. strzelance, kiedy to cała przemoczona spaliła mi się.
Usterka była mało kosztowna jednak wymagała grzebania, na które nie miałem czasu i motywacji. Co najciekawsze po tak długim czasie naparzania wszystkie zębatki i cały mechanizm był sprawny. Przepaliły się styki w gearboxie, a powodem nie był deszcz tak jak myślałem tylko wyjęty bezpiecznik.
W tym momencie apeluję do wszystkich tych, którzy planują kupno bądź mają już repliki; Nie wyjmujcie bezpiecznika, wiem, że to zwiększa trochę szybkostrzelność, ale jestem dobrym przykładem na to, że zmniejsza żywotność.


Cena:

Opisywałem replikę M733 JG II generacji, której nowej drogi czytelniku już nie dostaniesz. Jeśli chodzi o używaną to myślę, że 240-280 zł powinno starczyć. Wszystko, zależy czy coś w tej replice było zmieniane. A coś musiało, ponieważ ostatnie egzemplarze M733 JG II generacji pochodzą z 2008 -2009 roku. Gdzie? Oczywiście na Allegro lub w komisie wmasg.pl



Podsumowując M733 JG II Generacji:

- świetnie leży w dłoni
- jest solidne
- ma dobrą celność
- posiada regulowaną kolbę, co tworzy ją świetną zarówno do CQB jak i terenu otwartego.
-380 FPS w stocku